De donkere dagen rond kerst naderen, tijd voor introspectie. Hoe gaan de zaken?
De wereld verandert, ondernemers moeten kunnen mee veranderen. Kunnen veranderen en inspelen op nieuwe marktomstandigheden is van levensbelang voor elke ondernemer. Sommige van deze veranderingen gaan langzaam maar zullen toch invloed op u hebben. Wie betaalt uw pensioen? Wat gebeurt er met de waarde van onroerend goed? Wie worden uw klanten hoe verandert de cultuur? Vragen waar niemand antwoord op heeft maar die je toch moet stellen. Want een ding staat vast, er verandert veel, en wie mee kan veranderen heeft een voorsprong op de rest.
Deze blog biedt handvaten voor de strategische planning van uw toekomst. Hoewel dat duur klinkt is het vrij eenvoudig, u bent in staat om uw huidige werk te evalueren. Daarnaast de blog het een gestructureerd beeld van de mogelijkheden die u heeft om ook in de toekomst winstgevend en met plezier te blijven ondernemen.
Elke ondernemer komt op een punt dat hij of zij zichzelf deze vraag stelt. Dat kan als het even minder gaat maar ook als het juist heel goed gaat. Zelf heb ik die vraag al redelijk beantwoord, mijn plannen voor de komende jaren zijn aardig duidelijk. In gesprekken met andere ondernemers merkte ik dat veel van hen met dezelfde vragen worstelen. Kennelijk maakt elke redelijk succesvolle ondernemer na een paar jaar een midlife-crisis door. Dit boek gaat daarover, ik beschrijf de mogelijkheden om en de methodieken om die keuze duidelijk te maken, zowel voor ZZP’ers, freelancers als ondernemers. (Alhoewel het onderscheid tussen deze groepen steeds kleiner wordt.)
Na verloop van tijd, als de zaken goed gaan, of als ze juist niet goed gaan, of als de verveling toeslaat stelt elke freelancer en elke ondernemer zich deze vraag: hoe verder?
De reis
We vergelijken het ondernemerschap in dit boek met het maken van een reis, een metafoor die erg goed past. Het ondernemerschap is de reis, reizigers hebben een doel, ze gebruiken vervoermiddelen, ze reizen samen of alleen, ze gaan snel of langzaam, soms keren ze om van een ingeslagen weg, ze reizen om het reizen of om een eindbestemming te bereiken.
Ooit begon elke ondernemer aan een reis, voor sommige reizigers was de bestemming duidelijk, anderen gingen gewoon op pad en hadden nog geen helder doel voor ogen. Sommigen begonnen de reis met een duidelijke bestemming maar sloegen tijdens andere wegen in. Een reiziger vertrekt van zijn beginpunt en komt onderweg van alles tegen, soms stopt hij ergens een poos en soms trekt hij samen met iemand op. De reis wordt beïnvloed door de route, door het vervoer en de omgeving. Voor de een is de reis een avontuur waarbij de bestemming onbekend is, voor de ander is het een terugkerende avondwandeling vanuit het comfortabele huis.
Zo gaat het ook bij het ondernemen, sommigen beginnen hun reis (bedrijf) op de bonnefooi, ze hebben geen eindbestemming, ze bedenken het onderweg wel. Anderen weten precies waar ze heen moeten, soms verdwalen ze en soms komen ze waar ze willen zijn. Maar voor iedereen komt steeds de zelfde vraag naar boven, hoe nu verder? In dit boek is het ondernemerschap de reis, de markt is de omgeving waardoor u reist, hoe, en met welk materiaal u reist is te vergelijken met uw strategie en uw financiële situatie. Ook de motieven voor het ondernemerschap verschillen, voor sommigen is het noodzaak, anderen doen het voor hun plezier.
De vraag ‘hoe nu verder’ is op elk moment te stellen, aan het begin van de reis, tijdens de reis en ook aan het einde van de reis. Maar kijk uit, wie zichzelf de vraag te vaak stelt komt nergens of verdwaalt. Wie verdwaalt kan de weg vragen of keert op tijd terug. Ervaren reizigers gaan terug als ze ontdekken dat ze een verkeerde afslag hebben genomen avonturiers of mensen zonder duidelijk reisdoel gaan soms verder, het pad loopt dood of ze ontdekken nieuwe plekken. Het is vaak beter om terug te keren naar het punt waar het misging om vervolgens de goede richting op te gaan. Dit geldt ook bij het ondernemerschap.
Je kunt op verschillende manieren reizen, je volgt bijvoorbeeld alle mooie wegen of rivieren. Een andere manier is om een richting aan te houden, het noorden of het zuiden. Anderen weten precies waar ze naar toe willen en stippelen een route uit. Het is voor de reis handig om te weten waar je begint. Daarnaast is een goede voorbereiding ook nodig, wie zonder warme jas op pad gaat en in koude of onaangename streken komt kan door de ontberingen omkomen.
We gaan nog even verder met deze metafoor, de reiziger dat bent u. De omgeving is de markt en de wijze waarop je de route bepaalt en volgt heet strategie. De spullen die je meeneemt voor onderweg kunnen we vergelijken met je financiën, je kennis en je investeringen. Daarnaast kom je tijdens de reis natuurlijk ook mensen tegen, dat zijn klanten, je netwerk of je medereizigers.
Waar zijn we
De blog is bedoeld voor mensen die al een poosje bezig zijn, parttime of fulltime. De opbouw is eenvoudig, we kijken waar we zijn, we kijken of de reis voorspoedig verloopt en we kijken hoe we het best verder kunnen. We kijken terug, we beoordelen de omgeving, checken onze reisbenodigdheden en we bepalen onze strategie en we plannen onze route.
In hoofdstuk 1 De reiziger
We kijken naar de reiziger tot nu toe, waar staat u als ondernemer. U bent nu een tijdje bezig met ondernemen, gaat alles naar wens, bent u tevreden of heeft u toch een knagend gevoel dat er meer mogelijk is? Wat was uw oorspronkelijk reisdoel en is dat het nog steeds?
Hoofdstuk 2 gaat over de reis tot nu toe
Analyseer je huidige bedrijf.
3 Heb je nog dromen, waar kunnen we heen?
In het derde deel bepalen we de opties, verbeteren van de huidige situatie, een nieuwe strategie uitzetten, de doelen veranderen kortom het bijgewerkte reisdoel, dit kan het oorspronkelijke plan zijn maar het kan ook iets heel anders zijn.
4 Wat is de nieuwe bestemming?
De bestemming bepaalt de manier van reizen, dit deel gaat over strategie. De route en de middelen om te komen waar we willen. Hoe reizen we verder, hoe gaan we om met de omgeving, welke beslisregels gebruikt u. Nadat we de plannen hebben vernieuwd en aangepast stippelen we een route uit en bepalen we de best mogelijke strategie om de reis te vervolgen.
5 Hoe reizen we?
Uiteindelijk kijken we wat we nodig hebben voor de gekozen strategie.
Aanpassingsvermogen is de belangrijkste eigenschap om te overleven. Door de waan van de dag merken we soms niet dat onze omgeving verandert. Wie te laat is om mee te veranderen sterft uit.