Bedrijvencheck deel 2.

Waar zijn we, wie bent u en wat doet u?
Beantwoord de volgende vraag eens heel eerlijk:
  • Doet u waar u altijd van droomde, bent u op de goede weg of doet u iets wat u eigenlijk niet wilt?
  • Heeft u gekozen voor het vak of het beroep waarmee u uw inkomen verdient?
  • Ja ik heb er ooit voor gekozen, ik heb een plan gemaakt en ik ben gestart met mijn vak.
  • Nee ik ben er bij toeval ingerold.
  • Nee ik doe dit noodgedwongen, ik wil iets anders maar dat lukt (nog) niet.
  • Ik weet niet zeker of ik de goede keus heb gemaakt

Bent u tevreden met uw huidige werkzaamheden

  • Ja, alles loopt volgens plan.
  • Nee, het kan beter.
  • Nee helemaal niet.
  • Ik weet het niet.
    Tevredenheid is lastig meetbaar, het is een gevoel. Maar je kunt wel onderzoeken waarover je wel tevreden bent en waar nog niet. Het werk dat je als freelancer doet bestaat uit veel facetten, benoem voor elk onderdeel of je tevreden bent, of het beter kan of dat je ontevreden bent.

Wat vindt u belangrijk?

Kwaliteit van mijn werk,
Status
Geld verdienen
Vrijheid
Nadat u deze vraag heeft beantwoord beoordeel uzelf dan eens aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat vindt u over uzelf via Google? Doet u eigenlijk wel wat u zegt dat u doet?
    Bent u goed?
    Als u uzelf moet beoordelen, wat voor cijfer geeft u uzelf? – En klopt dat beeld met de mening van anderen?
    Doet u voldoende wat u altijd had willen doen

 

Hoe goed bent u in hetgeen u doet?
We verdelen de kwaliteit in drie factoren, de product of dienstenkwaliteit, ofwel datgene waar de klant om gevraagd heeft. Daarnaast is de proceskwaliteit ook erg belangrijk, hoe is de dienst of uw product tot stand gekomen. En tenslotte gaat het over de prijs/kwaliteitverhouding.

De product of dienstenkwaliteit is meetbaar aan de hand van de prestaties van uw concurrenten, soms ook de tevredenheid van de klanten en uw eigen inzicht. Wees eerlijk bij het beoordelen van uw kwaliteit.

  • Wat vindt u van de kwaliteit van uw werk:
    zeer goed
    goed
    redelijk
    matig maar goedkoop
    matig
    gaat wel
    kan veel beter

Hoe is uw proceskwaliteit?
Proceskwaliteit gaat over de wijze waarop uw diensten of producten tot stand komen. Iemand die perfect werk aflevert maar altijd ruzie maakt of te laat komt en zich slecht aan afspraken houdt wordt eerder afgerekend op zijn proceskwaliteit dan de kwaliteit van zijn werk.

  • mijn proceskwaliteit is perfect, ik kom op tijd, hou me aan mijn afspraken en doe altijd net iets meer dan van mij verwacht wordt.
  • Mijn proceskwaliteit is redelijk, ik hou me aan mijn afspraken maar door drukte lukt het me niet altijd alles op tijd of volgens afspraak te doen.
  • Ik lever goed werk af maar mijn klanten vinden me niet aardig.
  • Ik lever matig werk af en ik hou me ook matig aan mijn afspraken

De kwaliteitsscore
Kwaliteit en proceskwaliteit samen bepalen uw totale kwaliteit. Het mooiste is natuurlijk een perfecte kwaliteit en een perfecte proceskwaliteit. De klant is tevreden en zal u de volgende keer waarschijnlijk weer vragen. De kwaliteitsscore is sterk afhankelijk van uw concurrenten, Ook als u alles goed doet en de proceskwaliteit is ook goed kunnen uw concurrenten het nog beter doen. Daarom gaan we een stap verder en bepalen we de prijs/kwaliteitverhouding.

Prijs/prestatie-kwaliteitverhouding.
Tenslotte bepalen we de prijs/prestatie verhouding. Om deze verhouding te berekenen moet u de gegevens van uw concurrenten kennen. De prijs prestatieverhouding is eenvoudig. Eerst bepaalt u of uw prijs hoger of lager is dan het gemiddelde. Stal dat uw uurtarief 50 euro bedraagt en dat uw concurrenten een tarief hanteren van gemiddeld 60 euro. Uw geïndexeerde uurtarief is dan 0.83 (is 50/60).

De kwaliteit van uw werk is lastig te vergelijken, maar eenvoudig te bepalen aan de hand van de volgende tabel:

  • Kwaliteit van mijn werk Ratio
  • Tweemaal zo goed als mijn concurrenten 2.0
  • Iets beter dan concurrenten 1.2
  • Veel beter dan concurrenten 1.5
  • Gelijk aan concurrenten 1.0
  • Iets minder dan concurrenten 0.9
  • Veel minder dan concurrenten 0.5

Stel uw geïndexeerde uurtarief is 0,83 maar u bent iets beter dan de concurrenten, dan is uw prijs kwaliteit verhouding 1.45 (1,2/0,83)

Wat betekenen de cijfers? Een getal hoger dan 1 is goed, het kan betekenen dat uw tarief te laag is voor de kwaliteit die u levert. Een getal onder de 1 is minder goed, u bent te duur of u levert matige kwaliteit.

  • Wat doet u
  • Hoe doet u dat
  • Wat is de kwaliteit
  • Welke verbeterpunten zijn er
    Tot slot:  ga terug naar de eerste belangrijke vraag: Doet u waar u altijd van droomde, bent u op de goede weg of doet u iets wat u eigenlijk niet wilt?

Deze vraag gaat over de mentale/geestelijke gezondheid van uw ondernemerschap. Het antwoord op deze vraag komt later aan de orde, straks kijken we of uw onderneming/werk ook financieel gezond is.

Reacties zijn gesloten.